ТЕСТОВЕ

Yamaha FJR1300: еволюция, не революция

21 Юни 2016 • ТЕСТОВЕ • Автор: Димо Димитров
Yamaha FJR1300: еволюция, не революция

Още с дебюта си през 2001 година FJR1300 спечели симпатиите на много мотористи и оттогава броят им продължава да се увеличава. С новия двигател и рама Yamaha навзлезе в позаспалия по това време сегмент на спорт турърите, а FJR се преввърна в един от първите модели с голяма кубатура, който предлага едновременно спортен характер и комфорт при дълго каране.

За последните 15 години FJR1300 получи няколко визуални и технически ревизии като последователно моделът се сдоби първо с ABS, а по-късно и с автоматичен съединител (при АЕ версията) и електронно окачване. През 2016 г. серията идва с няколко значителни промени, но японската компания се е погрижила те да са по-скоро еволюционни и моторът да бъде освежен без да се отнема от автентичния му стил.

Мотортът изглежда страхотно. Дизайнът му е доста класически и изчистен, но въпреки това изглежда съвременен, което може би се дължи на новите адаптивни завиващи LED светлини и обновения дизайн на опашката. Докато се приготвям за карането, не мога да спра да мисля затова, колко голям изглежда всъщност FJR. По документи, зареден с работни течности (в това число и 25 литра гориво), моторът трябва да тежи 292 кг. Общата му дължина е 2 230 мм, висок е 1 455 мм, но седалката е с променлива височина между 805 и 825 мм, което дава възможност и на не много висок човек да се чувства много комфортно и да стъпи сигурно с двата крака на земята.

Само няколко метра след като съм потеглил и вече всичките ми притеснения от размерите на машината са се изпарили. Ниският център на тежестта на мотора прави FJR1300 изключително маневрен и лесен за управление. Стойката на каране е релаксирана, а положението на кормилото и ръкохватките създават комфорт, който щади раменете и кръста дори и след дълъг преход. Единственото неудобство, което ветоятно ще изчезне след известно време и свикване с мотора, са издадените странични панели, в които се допират коленете при спиране на място.

Отправям се на кратка разходка по планинските пътища посока с.Железница. Докато проправям пътя си през столичния трафик, не мога да не забележа, колко добре се отдава това на FJR1300. Страничните куфари са компактни и се побират в габарита на кормилото, като по този начин не създават никакви допълнителни затруднения при преминаване между колоните автомобили на светофарите. Недостатък на багажната система е, че в нея няма достатъчно място за шосейна каска. Голям плюс в наситеното със спирания и тръгвания градско каране има и ревизираната предавателна кутия.

Това ни отвежда и до може би най-значимата промяна във вресията на FJR за 2016 г. Моделът вече е снабден с нова 6-степенна предавателна кутия. Важно е да споменем, че инженерите на Yamaha не просто са добавили още една звъбна двойка в трансмисията, а са проектирали целия агрегат наново. Предавателните числа също са променени като 1-ва и 2-ра са малко по-дълги от тези при 5-степенната кутия, а 4-та и 5-та имат частично намаляване в редукцията. Шеста предавка е повишаваща (овърдрайв) и позволява двигателят да работи на около 10% по-ниска честота на въртене при крайцерска скорост. При теста това се прояви при скорост от 120 км/ч, при която оборотомерът сочеше малко над 3 500 об/мин.

В последните дни на месец май пролетта показа истинското си лице. Ниските температури и колебливото време създадоха интересни условия, особено в по-усойните завои в планината. Студеният и на места влажен асфалт може да се окаже предпоставка за напрегнати ситуации, но новият FJR 1300 се справи великолепно със всичко, на което го подложих. Приплъзващият съединител и тракшън контролът се грижат за добрто сцепление на задната гума дори и при по-агресивно преминаване през кривите, а спирачките с интегрален ABS осигуряват стабилно и предсказуемо спиране. При натискане на предната спирачка, тя работи самостоятелно, докато със педала на задната спирачка усилието се разпределя върху задния диск и десния спирачен апарат на предното колело.

Усещането за комфорт определено е един от акцентите на модела. Разбира се, за да бъде дадена точна оценка, ще са нужни поне няколко хиляди километра, но дори от еднодневна среща с мотора може да се предположи, че FJR е създаден да преодолява с лекота огромни разстояния. Стойката на каране е естествена и ненатоварваща, а регулируемото ветрозащитно стъкло осигурява солидна защита при всякакви скорости. Двустепенната седалка е широка и удобна, а ръкохватките с три степени на подгряване се оказаха приятно допълнение в студеното време.

Всички настройки по мотора са лесно достъпни от бутоните на лявата ръкохватка. Регулирането на електронното окачване може да се извършва по време на каране и са налични трите позиции Standart, Hard и Soft, всяка от които със степени от -3 до +3. Най-меката настройка на амортисьорите определено е безкрайно комфортна, но на моменти в някои от по-острите завои с неравности, моторът се усеща малко колеблив. Предварителния натяг на пружините също търпи настройка като четирите позиции се изобразяват на дисплея с познатата графична комбинация на каска, каска и куфар, две каски и две каски и куфар.

Двигателят също заслужава няколко добри думи. Четирицилиндровият редови агрегат е с обем 1 298 куб.см. и има максимална мощност 146.2 к.с. при 8 000 об/мин, а пиковият въртящ момент е 138 Нм и се достига при 7 000 об/мин. Той е уравновесен изключително добре и работата му е равномерна и без никакви излишни вибрации. Изпускателната система е в схема 4 към 2 и издава много приятен плътен и умерен звук, което ще бъде оценено в края на деня след едно дълго каране. Газта е отзивчива и реагира бързо, а запасът от въртящ момент позволява ускоряване още от ниските обороти, което в доста ситуации може да спести връщането на една предавка надолу.





Коментари

МОТОКАТАЛОГ

Facebook

ХАРЕСВАШ ЛИ НИ?

Абонирай се за новини