ТЕСТОВЕ

Yamaha MT-10: Тъмната страна на изгряващото слънце

18 Юли 2016 • ТЕСТОВЕ • Автор: Димо Димитров
Yamaha MT-10: Тъмната страна на изгряващото слънце

Yamaha MT-10 със сигурност беше от най-очакваните модели на 2016 г. Представянето му на българска земя стна на страхотно промо парти, а гостите на събитието бяха първите, които се докоснаха до тъмната страна на японската марка. Страна, която събуди доста противоречиви мнения отностно външния вид на байка и едно единствено за неговите вътрешни качества.

Дизайнът на МТ-10 е нещо, което може да харесаш на мига или да мине много време преди да започнеш да оценяваш дръзките линии и приличащта на Десептикон от „Трансформърс” предница. Мускулестото туловище създава визуална представа за тежък и може би тромав байк, но в действителност той е компактен и лесен за манипулиране. Зареден с гориво моторът тежи 210 кг, а междуосието му от 1 400 мм е най-късото в класа на супернейкид байковете и се равнява на това при 689-кубиковия МТ-07.

Първоначалното усещане върху седалката е за добре балансиран мотор с лек превес на тежеста на предното колело. Според Yamaha стойката на каране умишлено е изнесена напред и е по-агресивна, но това не я прави неудобна и натоварваща. Пространството за краката е в изобилие, а седалката е в състояние да запази комфорта дори и след по-продължително каране. А МТ-10 е съсздаден именно за каране... при това бързо.

Той е базиран на пистовия R1, но Yamaha държи да се знае, че това не е просто нейкид вариант на състезателната машина. Двата мотора споделят еднакви двигател, рама и окачване като думата еднакви вероятно не е най-подходящата. Около 40 % от частите по двигателя са различни и 60 % от рамата е била преработена, за да се получи практична, подходяща за всекидневна употреба и все пак забавна версия на R1.

Ревизирана е формата на горивната камера и пълнителните канали, клапаните са с 2 мм по-малък диаметър, степента на сгъстяване е намалена от 13:1 на 12:1 и титаниевите мотовилки и изпускателна система са заменени от стоманени. Всичко това води до редукция в мощноста от 200 на напълно разумните и също предостатъчни 160 к.с., които се достигат при 11 500 об/мин.

Истинското предимство на двигателя е неговата гъвкавост. Повреме на теста, впечатление ми направи завидната лекота, с която мотора се ускорява от 40 до 160 км/ч без значение от предавката. Независимо дали карах в града, планински път или по магистрала, безпроблемно можех да контролирам скоростта си без да ми се налага да си играя непрекъснато със лоста на скоростите. От своя страна двигателят работи с кристален равномерен звук и без да издава, че се затруднява.

Всичко остава спокойно само докато дясната ми ръка е спокойна. Едно по рязко отваряне на газта и от благият характер на МТ-10 не остава и следа. Електрониката на байка предлага три режима на чуствителност на дроселите – Standard, A и B. Максималната мощност при всичките е една и съща, но ride-by-wire системата дава възможност за регулиране на пъроначалната реакция при завъртане на ръкохватката. Преди да взема машината за пробното каране ми беше обърнато специално внимание върху последната настройка, която вероятно е съкращение за „брутален”. Едва когато посвикнах малко с мотора, избрах една дълга и широка права и с бутон от дясната ръкохватка избрах режим „B”. Успях само да си представя, че зад себе си оставям огнена диря като тези които оставяше сребристият DMC DeLorean в „Завръщане в бъдещето” и вече беше време да намалявам.

В завоите байкът е също толкова способен, колкото и на правата. Управлението е лесно и предвидимо, а стойката на каране и разположението на кормилото осигуряват добър контрол. От системите за сигурност са налице ABS и тристепенен тракшън контрол, който може да бъде и напълно деактивиран. В първата си степен системата за контрол на сцеплението дава най-голяма свобода и пространство за забавление, а третата е предназначена за дъжд и мокра настилка.

Една от значителните промени по рамата, за които стана дума по-горе, е изцяло новата стоманена подрама. Тя е конструрана така, че към нея да може да се монтират елементи от багажна система с два странични куфара. Куфарите се предлагат като допълнително оборудване, а в списъка с екстрите са включени детайли като ергономична седалка и по-голям ветрозащитен спойлер.

Изключително приятна изненада беше брилянтната работа на наглед миниатюрния стандартен спойлер над фара. Той осигурява солидна защита от насрещния поток и изтласква въздуха доста над раменете и над каската, а това определено ще е от незаминима ползва при продължителни преходи с висока средна скорост. Зад него е разположено и инструменталното табло. То е с лесен за разчитане и предлагащ всичката необходима информация TFT дисплей.

Въпреки избухливия си характер МТ-10 има всички качества да се превърне в идеалния мотоциклет с двойно приложение. Освен за естествен източник на адреналин, той може да предложи комфорт и добро поведение на дълъг път. Още една система, която подчертава практичната страна на байка, е круиз контрола. Той работи между четвърта и шеста предавка при скорост от 50 до 180 км/ч и е доста сходен с темпомата при новия Yamaha FJR 1300.





Коментари